Heather Roche und Eva Zöllner beschäftigen sich in ihrem Programm „the expanded moments of being“ mit denUnschärfen des Daseins, Übergängen im Leben oder zwischen Leben und Tod, und mit den verschwommenen Rändern unserer Existenz: Farzia Fallah bezieht sich in ihrer Komposition auf einen Text Virginia Woolfs, der Lebensmomente beschreibt, welche nie lange stabil bleiben, sondern in ständiger Bewegung sind. Lina Järnegard zitiert Texte von Silvia Plath, die zwischen Leben und Tod pendeln und bis an die Grenzen unseres Daseins gehen. Marijana Janevskas Akkordeonstück wurde inspiriert von Schuberts Leiermann, der den Übergang vom Leben zum Tod in eineisiges Bild fasst. Und der türkische Komponist Mert Kocadayı widmet seineKomposition der griechischen Göttin Hecate, der Wächterin der Tore zwischen denWelten
Eva Zöllner (Akkordeon)
Heather Roche (Klarinette/Bassklarinette)
Lina Järnegard (1979) In wind, waiting and water (2020)
I was in Chile in November 2019 at a residency when I wrote this duo.There were ongoing mass demonstrations against the inequality in their society and against the constitution that remains from the Pinochet era. The date for voting on a new constitution was set for the 26th of April. The people could do nothing but wait; however, they continued to make manifest their opinion in every day demonstrations. In March, due to Corona, the voting was postponed until the 26th of October. The people were still waiting.
In the piece there are titles of poems by Sylvia Plath intertwined with the clarinet part. They are whispered into the clarinet, not heard as distinct words but to shape the airy sound. The effect is an organic sound that resembles the wind, or maybe a distant ocean. (LJ)
Marijana Janevska (1990) Eiswanderer (2023/24) für Akkordeon solo
Eiswanderer (2023/24) ist ein Stück für Solo-Akkordeon, inspiriert von Der Leiermann, dem letzten Lied aus Franz Schuberts Winterreise. Ausgehend von Müllers Gedicht und Schuberts Musik versucht Eiswanderer verschiedene Aspekte des wandernden Leiermanns einzufangen - fast surreal: barfuß auf Eis, zitternd, erfroren, erschöpft, zerbrechlich, ausgesetzt, ignoriert, einsam, melancholisch und gleichzeitig ausdauernd, widerstandsfähig und mutig.
Das Stück erforscht die physischen, emotionalen und psychologischen Stadien des Kaltseins sowie dieKonzepte von Übung und Scheitern und die verschwommenen Grenzen zwischen Aufführung und Leben. Das Akkordeon wird zur Erweiterung der Persönlichkeit des Leiermanns und fängt die Stasis undBewegung seiner ewigen, einsamen Reise ein. (MJ)
Mert Kocadayı (1989) Verses to Hecate (2024) DEA
Verses to Hecate is a homage to the ancient WesternAnatolian goddess Hecate, whose legacy has undergone profound changes over the millennia. Her early depictions as a divine figure of life and growth gradually gave way to a more complex and darker persona. Over the centuries, due to social changes and evolving religious practices, she became a symbol of witchcraft and the occult - a change that is closely linked to Hecate's lack of traditional familial ties and historical attitudes towards women who defied conventional roles.
Verses to Hecate is an episodic ceremony dedicated to the continued presence of the goddess, and every woman shares the same story with her to this day. (MK)
Farzia Fallah (1980) the expanded moments of being (2019)
„Many bright colours; many distinct sounds; some human beings, caricatures; comic; several violent moments of being, always including a circle of the scene which they cut out: and all surrounded by a vast space - that is a rough visual description of childhood. This is how I shape it; and how I see myself as a child, roaming about, in that space of time which lasted from 1882 to 1895. A great hall I could liken it to; with windows letting in strange lights; and murmurs and spaces of deep silence. But somehow into that picture must be brought, too, the sense of movement and change. Nothing remained stable long." aus a sketch of the past von Virginia Woolf.